МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА”
Контрольна робота
з дисципліни “Соціологія”
на тему:
“Опрацювання програми емпіричного соціологічного дослідження релігійних орієнтацій студентів”
РОЗДІЛ I
Загальна характеристика проблеми
Ми усі є надзвичайно різними… Це, справді, так, адже створити певний конкретний еталон ідеальної людини є неможливим, та й у цьому немає потреби, бо тоді не існувало б такого поняття як “особистість”. Але навіть і у людей наближених до чогось досконалого, палітра життя вміщує не лише яскраві кольори…
Кожен з нас, прямуючи життєвою стежкою, неодноразово зустрічає певні прблеми, труднощо, непорозуміння чи розчарування. Але навіть, здавалося б, у найбезвихіднішій ситуації ми намагаємось знайти той тунель, який виведе нас на світло. Чому це так? А тому, що кожний з нас вірить, надіється, сподівається, в чому значну роль відіграє і релігія.
Релігія вносить у земне життя вищий зміст, освічує його полум’ям вічності, віра впливає на всі сторони людського життя і психіки. Саме релігія і віра допомагає людині наближуватись до чогось ідеального, досконалого, формуючи душевний спокій і щирість почуттів.
Релігія – це складне явище суспільної і індивідуальної свідомості, неоднозначне воно і як соціальний елемент. І сьогодні у всьому цивілізованому світі загальновизнаною є ідея Бога. Форми цієї ідеї існують різні, тому є різні релігії. Право на вільне існування і функціонування кожної з них підтримує світове співтовариство. У всьому світі релігійні обряди та ідеї давно вийшли за межі релігії, стали загальнокультурним феноменом високого морального пафосу.
Україна історично є поліконфесійною. На сьогодні тільки в українському православ’ї існує три гілки, окрім цього, діють Руська православна церква, Російська вільна православна церква, Істинно- православна церква, Апокаліптична православна церква та ін. Чимала частина віруючих належить до римо-католицького та греко-католицького віросповідань, маємо багато протестантських церков, популярності набувають нетрадиційні вірування та неорелігії.
Поліконфесійність в Україні сформувалася в результаті дії зовнішніх та внутрішніх чинників: чергування державницького та бездержавницького періодів, війни, постійні переділи політичних кордонів, міграції населення, контакти з іншими народами. На території України здавна проходила межа двох великих європейських цивілізацій – католицької і православної. Українські церкви підпорядковувались і підпорядковуються різним релігійним центрам – Константинопольському та Московському патріархатам, Ватикану.
Відсутність духовної єдності українського народу нерідко перешкоджала внутрішній консолідації українського суспільства у найвідповідальніші періоди його історії. Чисельні церковні розколи і криваві сутички на релігійному грунті доповнюють сумні сторінки української історії.
Сучасна незалежна Україна впевнено взяла курс на плюралізм – політичний, ідеологічний, релігійний. При належному рівні розвитку демократії та толерантності, за наявності культури міжконфесійного спілкування, віротерпимості поліконфесійність не шкодить національній справі і навіть може бути ознакою цивілізованості. Адже кожна з релігій збагачує суспільні духовні цінності своїми культурними традиціями, ідеями. Проте, релігійне життя в Україні є напруженим, в окремих випадках має місце міжконфесійна боротьба, що є загрозою для громадського миру та злагоди. У демократичній, цивілізованій державі, якою ми хочемо бачити нашу Батьківщину, дуже важливо виховати у суспільстві повагу до всіх релігій, толерантне ставлення до них, як це прийнято у всіх демократичних країнах. Та це, в першу чергу, повинно стосуватись молодих членів суспільства та студентів, оскільки сами вони і є майбутнім нашої держави.
Отже, розуміючи те, наскільки важливе становище займає релігія у сучасному суспільстві, зокрема і у нашій державі, у нас виникає проблемна ситуація, тобто протиріччя у визначенні релігійної орієнтації студентів на дан...